SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

måndag 25 juli 2016

- NU ÄR SKITEN HÄR....

- Igår morse anlände Algblomningen till Oskarshamns skärgård. Ett återkommande problem varje sommar. Både trist och äckligt.
Första bilden är tagen på ca 30cm djup, upp mot vattenytan där algerna flyter förbi min båt "Tjocka Hulda af Ernemar". Den svenska flaggan i aktern borde naturligtvis ha halats till halv stång....
- Ha en trevlig måndag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Hasse och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  252.270



6 kommentarer:

  1. Fy 17, va äckligt det ser ut! Men himlen är ju fin i alla fall. :)

    Vad är det du har uppbyggt i mitten av båten? Är dt en lampa där på toppen?
    Kanske du har din egen lilla fyr för nattkörning.

    Ruth i Virginia
    (29C vid midnatt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Ruth.
      Det är inte så mycket än. Men troligen värre idag för högtrycket
      håller i sig.
      "Bygget" står i fören med en lanterna högst upp. Det är för att
      jag ska komma i och ur båten lite enklare. Stadigare än ett par kryckor.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Ha,ha Du har det inte lätt med oss tanter. Vi vill ha reda på allt. Nej för sjutton hala inte ner flaggan.
    Jag har sett värre algblomning . Det är ju en härlig bild ändå, Det blev ju inget regn. I dag är det en strålande molnfri himmel.
    Ha en bra dag tillsammans med Hulda. Men vad lilla Ida ska längta efter Husse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Hajan.
      Jag tycker det är trevligt att ni engagerar er.
      Det är inte så farligt med algerna än. Men troligen värre
      idag, eftersom både högtryck och ostliga vindar håller i sig. Men
      hellre lite skit på ytan än ett evigt regnande. För då sjunker det.
      Nu ska jag packa frukost och tidning och ge mig iväg på böljan den blå.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Såg att börjat när jag badade i havet vid Oknö igår,men det finns ställen som inte är så mycket alger på,svalesund tex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Halloj på Skärgårdsgatan.
      Idag var det lite mindre blomning där ute. Men det
      flyter ju fram och tillbaka.
      Åsvallesund är nog ganska säkert. Men skulle ,det komma in
      där så tar det nog tid innan det hittar bort igen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera