SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 4 februari 2012

- FLUFF-SNÖ OCH NÄSTAN HAVS-IS......

- Snöovädret fortsatte igår också, och termometern hade krupit ned till 15 minusgrader på fredagsmorgonen. Snöandet ska tydligen fortsätta fram till mitt på dagen idag, med snörök och blixthalka på vägarna. Det innebär att jag tar det säkra före det osäkra och ställer in min resa norrut idag. Ser ut att bli mera bilvänligt väder till nästa helg.
Havsisarna håller också på att lägga sig. Det är positivt för det minskar risken för flera "Snö-kanoner". Har en liten faktaruta om hur snökanonerna bildas under bilderna......
Idag den 4 februari är det: Vargens dag.
( Det är väl ingen som har missat att vi vann mot Västerås med 4-1. TV-sända fredagsmatcher mot topplag har blivit en klar favorit. Nu lever hoppet om slutspel igen  )
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)  Antal besökare:  83.809






Källa:  BandyTotte på OT och Wikipedia

8 kommentarer:

  1. Rejält skumbad ni fått ,det där med snökanon kan vi få här ibland när det är öppet vatten i det kommer från svenska sidan.här var det - 28 när vi vaknade idag.Vad som är intressant med det här väderfenomenet är som min man berättade igår ,han jobbar i stan ,vid kraftverket där finns höga skorstenar en är 40 m högre änden andra ,från den högre skorstenen gick röken för östlig vind o från den kortare för nordlig vind ,vad lär vi av detta jo att kylan kommer 40 m högre upp,det blev en lång förklaring ,men jag har alltid varit intresserad av väderfenomen ,ha en bra dag i flufflandet ,Nette

    SvaraRadera
  2. God morgon i vintern

    Nej då det missade vi inte att det blev seger igår.
    Du gör helt rätt som ställer in resan. Fy farao för att få sladd eller nåt när det är så kallt.
    Man fryser ju ihjäl på direkten om man skulle bli sittande och det skulle ta tid innan hjälp anländer.
    Vi har 17- nu så det var rätt kallt i huset när vi vaknade. Vi har pannan inställd på bara 21grader och det är för lite för min värk.
    Nu är braskaminen laddad.Skönt!
    Fy för att få så mycket snö nu när man vill att det skall bli vår. Hoppas att den snart försvinner eller att det går ner i grader åtminstone.Det är för kallt.
    Härliga vita bilder i alla fall och det var kul att läsa om snökanonen.
    ha det gott inne i värmen.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  3. Roligt med hockeysegern tråkigt med snön,du läste väl vad jag skrev,efter regn kommer sol!!!

    SvaraRadera
  4. Näst sista bilden är urläcker...när man slipper uppleva den...
    Sen sände jag dej en tanke igår kväll när jag hörde om segern...så lite hänger jag med i alla fall!!
    Här har talgoxarna snart flyttat in, de fryser och det gör jag med, -21,6 i morse gör att allt utomhusarbete är inställt...
    Ha en riktigt skön helg och hälsa blondinen från två lata kattdamer!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Att Oskarshamn vunnit i hockeyn hade jag ingen aning om förrän jag kom in här... Grattis till segern får jag säga då :)

    Fina snöiga bilder! 13 minus visar termometern nu, brrr säger jag... Det blir att bylsa på sig ordentligt när jag går ut för att ta en promenad sedan. Bra att du ställer in dagens tur norröver, det är inte värt att ge sig ut på vägarna, bättre att stanna hemma...

    Ha en riktigt bra dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Fantastiska bilder. Den första med ljuvliga mjuka linjer och det vackra vita påminner mig om Idas fina päls :))))
    Hos oss är det bara kalllllllllllllt -13 vid havet... men solen är framme och eldlågor i kaminen, ganska mysigt ändå ;)

    Varma hälsningar
    Halina

    SvaraRadera
  7. Imponerad av att ni orkar hålla snön kvar på ostsidan! Fortsätt med det....

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder från snön! Här har vi -27 idag, men jag har inte varit ut pga av att jag jobbar natt... Ha de så bra!

    SvaraRadera