SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

fredag 16 september 2016

- UNDERBARA SEPTEMBER !!!

- Gårdagens båtutflykt blev den 51:a för den här sommaren. Vi har ju haft ett underbart sommarväder, och det håller i sig så här i mitten på september.
Jag njöt av naturen, kaffet och mackorna uppe på Måsskärshällarna, i skärgården mellan Oskarshamn och Figeholm. Jag hann också med att tacka "min" Havsörn för den här sommaren. Den satt även igår i samma grantopp och väntade på mig. Fast jag var några timmar senare än vanligt. 
Men det börjar närma sig tiden för upptagning av Tjocka Hulda af Ernemar. Men hon får vara kvar i vattnet till nästa vecka. Får vi se om vädret inbjuder till flera skärgårdsturer.
Idag är det dags att besiktiga bilen. Så håll en liten tumme.....
- Ha en trevlig fredag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Hasse och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  256.429






14 kommentarer:

  1. Åh vilka underbara bilder , det är ju inte klokt och Du tänkte skippa detta. Nej Du Henning du får allt vara
    snäll att fortsätta med blogglivet. En glad och nyter kapten från Tjocka Hulda som njuter av tillvaron. Jätte fint,
    vi har toppen väder här med " på land." Så härligt att få vara med om denna Brittsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Hajan.
      Det har varit många u underbara dagar den här sensommaren.
      Men idag är det mulet, trots att man lovat sol. Skulle
      fotografera fullmånen ikväll. Får se om det klarnar
      upp framåt kvällen....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Sååååå vackert därute ,här inne känns det inte så vackert .Men hoppas jag får en del vackert väder det är sista helgen ute nu men jag jobbar ju halva dagen imorgon så helgen blir inte lång ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette.
      Den gula laven på bergen blir nästan självlysande så
      här på hösten. Men idag är det blåsigt och kyligare vindar
      är på väg. Hoppas ni får tid att njuta vid havet.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Vilken underbar lovsång till september. Du ser hur glad och nöjd ut som helst,
    där du sitter på en sten och njuter av kaffe och macka. Tjocka Hulda är rent av
    stilig där hon ligger i en mini-vik med svenska flaggan i topp.

    Och tala om topp - fotot på havsörnen är helt enkelt magnifikt.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Ruth.
      Man kan inte annat än att lovsjunga september, när den
      är så här fin. Men nu är det kyligare luft på väg från norr. Får
      se om det blir någon mera tur på havet. Annars är
      jag nöjd ändå.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Läcker exponering i första rutan, känns som du är f d diafotograf?
    Trevligt med rovfåglar som väntar på en, trots sena ankomsten. Såna skulle jag vilja se mer av här hemma.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Klas.
      Visst skulle det ha kunnat vara Fuji Velvia 50, med ett
      halvt bländarstegs underexponering. Det har rasslat många
      sådana genom åren, fram till slutet på 90-talet.
      Här har jag använt ett avtonat gråfilter för att tona
      ner himmelen lite, och få lite krämigare färg.
      Jag ska tala med fru Havsörn att hon får ta en sväng ner till
      Skåne. Hon har verkligen varit trogen i samma grantopp sedan
      första veckan i juli.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Härligt fina bilder den sista blir min favorit
    Ha en fin lördag/Molle

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Molle.
      Den sista är panorama i drygt 180 grader. Sju bilder
      på höjdformat, sammanslagna i PS till en bild.
      - Ha en trevlig helg och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Klart du ska fortsätta med bloggen,har varit en fin kontakt med hemstaden under min "semester" .Missade premiären i hockeyn men ni skötte er bra på B-läktar`n .Grabbarna jobbade så min plats var tom! Kommer igen på måndag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Jo det blir att köra vidare. Men jag nöjer mig med 2-3 gånger
      i veckan. Då hinner man bli lite sugen mellan gångerna....
      - Vi syns på B-läktaren på måndag !

      Radera
  7. Hoppas det gick bra med bilen.
    Fina bilder som du tagit och vår skärgård är ju bra fin.
    Tänk vad fort tiden går tycker nyss det var sjösättning och snart är det daggs
    för att plocka upp båtarna igen.
    Du får ha en fin vecka.
    gun

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Gun.
      Bilen gick bra. Men en halvljuset på ena sidan hade slocknat. Jag
      kollade alla lampor kvällen innan besiktningen, och då fungerade det. Lite
      typiskt. Men ingen ombesiktning behövdes för det.
      Sommaren har gått fort, men den har verkligen varit toppen. Plockar nog upp
      båten på onsdag morgon. Tjocka Hulda behöver lite vintervila nu....
      - Ha det så gott och Välkommen tillbaka !

      Radera