SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

fredag 12 september 2014

- VEM SKA STICKA UPP OCH BLI HJÄLTE I VINTER.....?

- Har gjort det till en tradition att "bevaka" IK Oskarshamns sista träning inför seriepremiären i Hockeyallsvenskan, och traditioner får man ju inte bryta. Frågan är vem som kommer sticka upp och bli publikfavorit den här hockeysäsongen.....
Idag den 12 september är det TV-SPELDAGEN och INTERNATIONELLA MUNHÄLSODAGEN.
- Ha en trevlig fredag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  186.493
Sticker kanadensaren Luca Caputi, med NHL-meriter, upp och blir årets publikfavorit, eller bli det hårdskjutande landsmannen Mac Zanetti.

Eller blir "pucktrollaren" Greg Squires en kalldusch för motståndarna.

Columbia-finländaren Camilo Miettinen är tillbaka efter en hjärnskakning, även om det
inte ser så ut på bilden.....

Danska landslagsmannen Anders Poulsen ser fundersam ut, eller är han bara
orolig över vad Anton "Jätten" Blomqvist strax bakom ska hitta på....:o)

Slovenske målvakten Gasper Kroselj koncentrerar sig samtidigt som Luca Caputi
skrinnar förbi....

6 kommentarer:

  1. Rena främlingslegionen med så många nationaliteter representerade. Härnere är det väl samma sak med Rödhökarna, kan jag tro. Premier League-lagen måste visst uppfylla en viss kvot engelsmän. Minst två spelare, har jag för mig. Kan man få alla att samarbeta, klara av språkbarriärer och annat, kan stora ting ske. Lycka till med årets säsong!
    Måste tillägga att du lyckas riktigt bra vitbalans- och exponeringsmässigt; konstljus och is är väl annars kända kvalitéfällor.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Klas.
      Det blir många nationaliteter varje år. Men det är enda chansen
      att ha elitidrott i en småstad. Vi har endast två egna produkter
      i laget i år. Men det satsas stort på juniorverksamheten för att
      kunna slussa in flera. Men å andra sidan så känns "idrottsinvandrarna"
      som urinnevånare så snart de dragit på sig oskarshamnströjan....:o)
      Vitbalanseringen för man göra manuellt mot isen och sedan finjustera
      med Kelvingraderna, så det är inget stort problem. Annat var det på den
      analoga tiden, med en massa filter och färgtemperaturmätare. För att inte
      tala om gamla uterinkar där det skiljde 5 bländarsteg mellan sarghörnen till
      målburen. Dessutom manuell fokusering. Det var tider det........
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Håller tummarna för IKO i vinter. Mina roligaste minnen från hockeytiden i Oskarshamn var derbyna mot Västervik alt. Vimmerby , Kalmar eller Olofström. Kvaliten var inte alltid på topp men närheten till lagen i serien gjorde att det alltid kom publik från bortalaget också och detta gjorde att ibland uppstod verbala småstrider även på läktarna. Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Vi tackar för dina hållna tummar.
      Som jag kommer ihåg det var det inte enbart verbala småstrider
      som förekom. Men visst var det härligt med dom derbyna. Och ännu
      värre kunde det vara vid månskensrinken i Virserum.
      Såg att Färjestad lyckade vända mot Leksand igår. Skönt med en
      bättre start än i fjol.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Tiden med Ekroth och Moore var nog den häftigast i Oskarshamn! Många spelar var ju från orten så man träffade dem ibland på jobbet! Skeeter Moore" jobbade" hos Syren på Corallen och var ibland på FB bygg och handlade virke så jag blev lite vän med honom då jag berättade att jag besökt hans hemstad Duluth i Minnesota! Han berättade var i staden han bott och om ishallen där han lärde sej spela hockey av sin far! Jag berättade vilka platser vi besökte och att vi var och handlade i den lilla affären "Svenska smörgasbordet" vilket han också varit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Kul historia med Skeeter. Det var en riktigt snäll person. I
      alla fall utanför isen. Träffade honom också en hel del gånger
      på den tiden som jag var aktiv sportfotograf.
      Nu laddar vi för hockeypremiären mot Mora och hemmamatchen
      på söndag. Har varit nervös hela dagen.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera