SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

fredag 25 juli 2014

- ALGBLOMNINGEN TILLBAKA IGEN......

- Vi har haft klart och fint vatten i ett par veckor nu. Men igår eftermiddag började algblomningen närma sig kusten igen. På insidan av öarna var det fortfarande fint. Men längre ut började den gulgröna massan närma sig land. Det var många oroliga som stod på öarna och tittade ut på eländet som obönhörligt  närmade sig mera och mera. Jag är ganska säker på att det idag har letat sig ända in till land.
Nu är det bara att hoppas på en kraftig regnskur som rör om i "skiten" och förpassar det till havsbottnen igen....
- Ha en trevlig fredag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  181.531




4 kommentarer:

  1. Usch vilken sörja!!
    Ja idag toppar nog värmen på Höglandet. Det blir nog ner till sjö´n snart då sambon är ledig idag.
    Svårt att gå ner själv med alla hundarna. VI har dem ju lösa där nere o är jag själv kan det bli lite svårt om de skulle dra iväg
    när en vindpust kommer med rådjursdofter :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tackså mycket Majsan.
      Det där är inget roligt. Men det är samma sak nästan
      varje sommar, när vattentemperaturen stiger. Men nu ser det
      ut som det ska bli lite regn på söndag, så ska det förhoppningsvis
      försvinna. Värst är om det får ligga flera dagar på ytan och börja
      ruttna. Då är det ingen angenäm doft.....
      - Ta det försiktigt med hundarna och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Inte roligt det där .Här såg jag på tidningen att söder över där vi bor var det vid simstränderna nu också inte kul för barnen som vill ligga i vattnet nu .här var 33 i skuggan på verandan nu .det börjar bli olidligt.Ha det fint ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      Nej det är inte kul för de som vill bada. Och även om man inte
      badar så är det trist och äckligt.
      Värmen börjar bli olidlig nu. Ute på sjön fläktar det, men är hemma är
      det hemskt. Men man kan ju inte sitta på havet dygnet runt....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera