SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

tisdag 6 maj 2014

- GÄRDSGÅRDARNAS MECKA......

- Jag tror att om man skulle utse en Svensk Mästare i "Gärdsgårds-täthet", så skulle priset hamna i Bråbygden några mil väster om Oskarshamn. Här står verkligen välgjorda gärdsgårdar som spön i backen......
- Nu är träbänkarna i båten betsade. Första lagret lack är påstruket, och regnet som skall komma i morgon verkar vara försenat. Förhoppningsvis ska jag hinna få på två lager lack till i morgon, med god marginal innan kvällsregnet. Det är bara att hålla tummarna för att väderprognosen stämmer.....
Hinner kanske också köra ner till Kalmar och lämna in två flytvästar på treårs-service.
Idag den 6 maj är det MOROTENS DAG.
- Ha en trevlig tisdag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  172.325






18 kommentarer:

  1. God morgon, god morgon finns något så talande som dessa gärdsgårdar. Sista bilden tyckte jag först var en ko, tack vare hästensfina täckning. Precis en kos färger. Såg ett program
    för in i helsickes många år se, på SVT. Det var från Småland och handlade om gärdesgårdar, både i trä och inte mint i sten. Smålänningar måste vara ett starkt och kunnigt folk.
    Jättefina bilder, Du är duktig Du också med ditt hantverk, fotografering. Nu är det frukost på gång. det doftar både rostat bröd och kaffe. bäst att plocka bort innan det bliver kolbullar. Ha en trevlig dag, och hoppas regnet kommer när Du vill för målningens skull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - God eftermiddag Hajan och tack.
      Hoppas frukosten var god. Och du har säkert även hunnit med
      middagen innan jag svarar.
      De gamla smålänningarna var ett segt släkte. Även om jag är född
      i Östergötland så är hela min släkt sitt ursprung i de småländska
      skogarna.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Gärdsgårdar med el nu för tiden ser jag
    Första bilden e för läcker man blir helt snurrig i kolan när man följer gärsgårn
    Snygga bilder som vanligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Molle.
      Det verkar som man inte riktigt litar på den gamla tekniken. Blev
      lite snopen när jag såg det kompletterat med eltråd. Möjligen är
      det för att hålla Vildsvinen borta....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Bråbygden är verkligen en småländsk idyll,liksom Stensjöby!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Visst är det vackert i de här små byarna väster om
      Oskarshamn.
      Det ser ut att bli en blöt bana i Målilla i kväll. Hoppas ändå
      att matchen kan genomföras. Själv väntar jag med speedway
      tills det kommer lite värme. Då är det skönt att sätta sig vid ovalen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Såå vackert där hos dig ,sällan man ser sådana gärdesgårdar nuförtiden här ,någon entusiast kanske .Soliga kyliga dagar nu men i morgon vänder vinden till östlig så få se om sommaren kommer då ,men såg att i Sibibrien är det inte riktigt varmt ännu men värmen är på väg dit ,vi väntar ju som vanligt på värmen från öst .Ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette.
      Den här tiden på året kommer kylan från det hållit. Man jag får
      väl stå ut med det, för er skull.
      Men nu längtar även vi efter den värme vi hade i april.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Härliga gamla mossiga gärdsgårdar, undrar hur gamla dom här är? Lilla lammet har upptäckt dig tror jag. Min favvo. Så himla söt. Tycker hästar är så vackra, men är otroligt rädd för dom. Dom är ju så stora. Jag trodde vi skulle få en riktig rotblöta i dag, Men det är knappt 2mm i min mätare. Får hoppas på nattregn och sedan värme. Tog en 45 min promenad förbi en hästhage i em. Det var riktigt skönt just då, ingen blåst, bara lite duggregn. Ha en go kväll. Kram Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Lisa och Tack.
      Dom har nog några år på nacken. Men just här
      uppe finns kunnandet kvar och det tillverkas en hel
      del nya gärdsgårdar fortfarande. Här ska regnet börja om en kvart
      och sedan regn i ett dygn. Men vi får se. Dom har haft fel förut.....
      Men här är vinden isande kall. Hoppas också på värmen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Åååh vilket gulligt litet lamm du har hittat.
    Ser att du varit ute i riktiga bullerbylandskap, vackert.
    Och jobbet med Tjocka Huldran ...Hulda ska det ju stå, framskrider.
    Kylan håller i sig och Sally bara vilar vid sin brygga där det just nu är ordentligt lågvatten.

    Tjingelingen ska ta mig en morot dådå, !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Rantamor.
      Jag har precis skalat och rivit ett kilo morötter. Det är min
      nya diet. Får se om den lyckas.....
      Arbetet fortskrider. Har haft tre ganska bra dagar med Hulda. Förhoppningen
      är sjösättning nästa tisdag morgon. Man ska ju inte stressa med allt trevligt arbete.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  7. Vet du, jag skalar också morötter, river vitkål med osthyvel, pressar på citron och sedan klickar jag på med rårörda lingon. Jag tycker det blir en jättegod sallad. Brukar göra så det räcker några dagar. Ibland på kvällen tar jag ett tunnbröd och rullar in ananaskeso och sallad. Jag tycker det blir gott. Kram Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Lisa.
      Det låter gott.
      Jag brukar använda morötter, vitkål och purjolök. Och sedan
      röra ned majonäs i det. Blir också riktigt gott. Det finns många
      varianter, men just nu är det enbart rivna morötter.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  8. Svar
    1. - Tack så mycket Maria.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  9. Ohhhh den sista ser ut som en sån där plansch som de hade på väggarna förr i tiden fast din är ju mycket bättre kvalité på.
    Min mormor hade sådana. Hon älskade hästbilder.
    Härliga lantliga bilder. Sånt gillar jag Mys Pys.......
    På måndag får du hålla tummarna för mig.Då skall jag in och få en kateter rakt in i ryggen och in i njuren. Akut.....Jag är skitnervös.
    Min vänster njure funkar inte så de måste göra så här för att de skall försöka rädda den.
    Heltät.Jag skulle varit in den 14 och gjort en annan röntgen men den ställdes in för nu var det visst brådis.
    Hur det går sen vet jag inte men det blir antagligen en operation fast det dröjer nog.Först måste njuren repa sig om den gör det.
    Jag är inte så bra därför blir det lite med kommentarer.
    Jag satsar på att fota lite och slänga in lite bilder på min blogg.Nu vet jag inte hur det blir med det heller.
    Slut på gnället.
    Bron idag är skithäftigt fotade ifrån alla håll och kanter.
    Ha det nu riktigt gott där borta. Kramizzz på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Lotta.
      Lovar att tänka på dig och hålla tummarna hela tiden.
      Förstår att du är nervös. Men det är ju bra att det händer
      något, som gör att det förhoppningsvis blir bättre.
      Försök koppla av lite tillsammans med kameran i er fina trädgård.
      Och försök att tänka på det en stund.
      - Ha det nu så bra det går. Så hörs vi !

      Radera