SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

söndag 27 april 2014

- EN ENSAM SOL I ALLT DET GRÖNA......

- Det växer så det knakar. Våren känns som sommar. Och jag älskar dom här gula små maskrosorna som kryper upp i de nyslagna gräsmattorna. Precis som alla träd som börjar grönska överallt.
- Ha en trevlig söndag, ta vara på det fina vädret, och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  171.331

12 kommentarer:

  1. Underbart, och underbara små härliga solar på marken. Ibland undrar man hur de kan växa, där de står. Praktiskt taget rätt upp i asfalten.
    Det är nog inte bara Du som älskar dem.
    En stor jäkla maslkros på himlen med, men den heter sol. Underbart

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Hajan.
      Ja där finns det växtkraft, trots att de inte är
      så stora.
      Solen skiner även vid Smålandskusten.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Underbar!
    Ha det fint i alla vårnyanser
    Halina

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Halina.
      Nu gäller det att njuta när allt börjar vakna upp.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Tänk att dom är så vackra men sedan är dom fula när det kommer upp en stam men en halv boll .Här har vi inte sett dom ännu men det är ju bara en tidsfråga ,såg att det väntas snöblask på första maj ,det är ju vanligt.Superfin bild .Trevlig söndag ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      - Ja det brukar alltid komma ett bakslag på sommarvärmen
      som blir i april. Så är det alltid....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Visst är det somrigt med maskrosor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Jag tycker dom hör hemma i den svenska sommaren.
      Men det är klart att dom inte får ta över helt.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Undra om jag ska berätta vad dom kallade mig som barn , ja okej då jag berättar att jag fick heta "maskrosmormor" hahaha Älskade dessa gula små solar så jag brukade plocka fulla fickorna och även fylla botten på min skolväska med dessa gula blomster på min väg hem från skolan och min mor blev alltid lika glatt överraskad över min blomstergåva ... Men ärligt undrar jag vad hon tänkte egentligen , tror hon suckade djupt bakom det snälla leendet hahahaa . Jo nu har jag forskat lite om "Vita gäss" och även Vita getter" Vi här uppe kallar det "Vita gäss" om det stormar på sjön men däremot får vågorna heta "Vita getter" om det stormar ute till havs . Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Anita och Tack.
      Mammor är alltid så förstående, och hon blev säkert
      glad för Maskrosorna....:o)
      Vita getter har jag aldrig hört förut. Men det finns nog
      många olika lokala talesätt. Men det är klart att Getter
      är ju större än Gäss, så varför inte.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Din bild ger sköna funderingar om sommaren. Kittlar gott under fötterna att gå på den mattan, skulle jag tro. Och faktiskt väcker det där gröna och gula viss aptit på en riktigt somrig sallad. Så kan tankarna gå.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Klas.
      Vet inte om man kan använda Maskrosor i salladen. Däremot
      funkar det tydligen bra att tillreda vin av. Och jag föredrar nog
      vin framför sallad....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera