SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 1 mars 2014

- MIN RYSKA SAMOVAR.....

- Den här vattenkokaren, eller samovar är det rätta namnet, väcker minnen till liv.
Jag fick den i gåva under min första reportageresa till Estland 1989. Det var vår tolks kusin, en fixare utav Guds nåde, som överlämnade den strax innan vi skulle kliva på färjan för hemresa.
Vid den tiden var Estland en Sovjetisk delrepublik. Och det var inte helt enkelt att röra sig bakom järnridån. Men vi fick möta människor som levde under förtryck och fattigdom. Men som ändå hade en stark framtidstro. Vi hade hela tiden KGB i närheten som höll koll på var vi var. Men vår tolk och hans kusin lyckades fixa in oss på de flesta platser, på ett eller annat sätt. 
- Det var en dryg vecka som jag aldrig kommer att glömma.....
Så var hockeysäsongen över för Oskarshamn. 3-0-förlust mot Almtunas B-lag. Men eftersom både Mora och Timrå vann sina matcher hade det inte hjälpt om Oskarshamn haft en målvakt och vunnit sin match. En hemmamatch kvar som inte gäller någonting. Skönt att slippa vara nervös....
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  163.309


Focus Stacking för extra långt skärpedjup.



Knappast S-märkt kontakt. Så ni förstår kanske varför jag
inte vågat använda den. Men den pryder ändå sin plats i vardagsrumsfönstret. Och minner
om en oförglömlig reportageresa i öst.

10 kommentarer:

  1. Läste på vikipedia om samovarer med anledning av din bild,det fanns en likadan där, intressant sak som du måste pröva att göra te i! Enda ryska grej jag har är ett par rullskidor jag köpte när ryssarna var här och orienterade för många år sedan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Var tvungen att gå in där och kolla så namnet verkligen
      var samovar.
      Får väl värma vattnet på spisen först om jag ska göra te. För att
      stoppa in en kontakt där, så är nog risken stor att man får
      nyttja hemförsäkringen....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Oh vad Din samovar väcker minnen hos mig. Vi var i Leningrad, på 80 talet, de levde också under förtryck. Då skulle vi få en samovar av Nyckelpigan som skötte nycklarna där vi bodde.
    Vi kunde tyvärr inte ta emot den, vi hade köpt ett stort Dragspel på ett varuhus, Det var så vackert men vi var tvungna att smuggla hem det. Då var Harriet nervös. Det var nervöst ändå vi bodde på ett hotell som hette Helena. Namnet var efter Helsinfors och Lenin. Ägarna blev oense om något så en kväll när min gubbe och jag varit på Cirkus kom vi inte in., till vårt boende. Vår reseledare en norrman vid namn Thomson ordnade till det. Men det kostade pengar i onödan. Det. är ett folk för sig. Men åtta underbara dagar ändå, det fanns mycket bra
    folk med. Vi köpte konst av en ung pojke Eugen hette han, man fick betala med svenska pengar. Tack kära Henning för minnen Du väckte till liv. Detta blev lite långt .

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Hajan.
      Vi försökte också artigt tacka nej på grund av all annan utrustning
      som skulle fraktas hem på flera färjelinjer. Men idag är jag oerhört glad
      att den verkligen fick följa med hem, tillsammans med alla andra
      minnen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Vilken klenod och vilka minnen!! Otroligt vacker. Och jag kan förstå att det inte var helt lätt på den tiden att över huvudtaget besöka dessa länder. Men intressant...Tror inte vi här "uppe" riktigt förstod hur det var i dessa länder, och jag fick nog först nu på sista åren riktigt klart för mej hur förtryckta dessa människor var. Jag har en kollega, som är född i Georgien, och vars far sedan var placerad på en militärbas i Estland, där hon växte upp. När sen Estland vart fritt, ja då vart hennes föräldrar utkörda och hemlösa, hon helt rotlös, och inte direkt uppskattade av det estniska folket, vilket också var förklarligt. Men som barn förstod man inte mycket, men idag...
    Ha en skön fortsättning på helgen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Rigmor.
      Det var en oförglömlig resa till ett land som ligger så nära. Vår tolk, som
      är född i Sverige, var för första gången tillbaka i föräldrarnas födelseland. De flydde i
      en liten eka från Estniska Ösel över Östersjön till Gotland under andra Världskriget. Det var
      starka känslor när vi gick på den strand där föräldrarna flytt från, och de miljöer han
      fått berättat för sig sedan barnsben.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Snygga bilder på den vackra samovarenn.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    /SA

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket S-A.
      Jag får önska detsamma till er.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Så vackert fotograferat ,alltid kul med saker som väcker minnen och sådan extrema särskilt värdefullt ,ha en fin fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette.
      Får önska detsamma till er i nordost.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera