SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

söndag 9 februari 2014

- ATT KALLA SILVER FÖR GULD.....

Bjuder på några "silvriga" motiv från strandkanten idag. Och visst kan man väl tycka att det här silvret nästan gnistrar som guld.
Ett annat silver som nästan kändes som guld igår, var Charlotte Kallas bragdsilver i OS. Att bara ha en norska före sig över mållinjen ger ju också lite guldkänsla. Hoppas på en bra svenskinsats för herrarna idag. Kanske kan det bli ytterligare medaljer. Hellner är ju regerande OS-mästare på den här distansen....
De isiga bilderna är tagna den 21 januari, i Oskarshamns södra skärgård.
- Ha en trevlig söndag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  160.376





16 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder som väcker fantasi... gillar alla med lite extra "iskamm" och "isatleter" ;)
    Ha en fin söndag
    Halina

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Halina.
      Isen är alltid ett tacksamt motiv.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Där fick du till det i ordsvängen ,hon har ju ett namn som går att använda i många sammanhang .Snygga isiga bilder ,gillar speciellt hattifnattarna som är på väg mot stranden bild 3.Här behöver vi inte vara oroliga för is idag mulet och plusgrader ,ha en fin idrottssöndag ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      Kalla går att skruva till ganska bra i rubrikerna. Oavsett om
      det går bra eller dåligt.
      Regn och fyra plusgrader här. Snön är nästan helt borta....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Visst var det en bragd att bryta den norska tripplen! Silverisen fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Göran.
      Kul att få en så bra inledning på OS. Hoppas Hellner&Co kan följa
      upp det idag.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Underbara bilder, toppen med Kalla. Min son mailade i går kväll och gladde sig åt " Silverkallan " FÖRR fanns en rumsväxt som hette så.
    Jag har följt störtloppet nu ,det tog Mayer.
    Det är mycket att hålla reda PÅ JUST NU, MEN VÄLDIGT ROLIGT.

    SvaraRadera
  5. Fortsättning på mitt inlägg, förlåt Henning dina bilder på topp som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Hajan.
      Kul med silvermedalj första dagen. Hoppas det blir flera medaljer
      idag.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Ditt sista isfoto ser allt lite snuskigt ut i flera olika stadier...hm.
    Ja nu ser ögat och fantasin i Rantamor är det som bekant inget fel på.
    Och jag blir alltid lika grön och grönare eftersom jag också vill just fota sådans fina isbilder.

    Och visst var det som att Kalla vann guld igår, Björgen såg jag ju inte ens, trodde att dom skämtade när dom sade
    att Kalla blev tvåa...vem blev etta dådå ???
    Men Rantafar hade sett den röda haren som kom först.

    Nu ska jag heja fram någon gulblå kille till medalj,
    för finns väl ingen finne som kan ta medalj där, men i skidskytte ska jag heja på Määkereinen (felstavat)
    men du vet vem jag menar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blev det ett "guld" till med en föråkarhare framför... =) =)
      Tjoooohoooo.

      Radera
    2. - Hejsan Rantamor.
      Men bland herrarna var det en annan rödklädd föråkare.
      Dessutom väldigt kul att samtliga svenska åkare var
      före Northug....
      Skidskytte har jag dålig koll på. Slutade följa det när
      Magda slutade tävla.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  7. Fina silver-guld bilder. Och så himla roligt med alla Svenska pojkar idag. Så rolgt att Hellner orkade komma tillbaka. Jag har haft högläge med min fossing idag. Inte gått många steg. Men det konstiga är att det känns som knivskär och sveda in i foten. Av det vaknar jag på natten också. Nej usch vilken klagomur jag är. Ha det på "Finlandskryssningen" Orkar du med alla 300 avsnitten? Ha en go eftermiddag. Kram Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Lisa.
      Det var starkt av skidåkarna, och alla svenskar var före Northug.
      Ser väl bra ut inför stafetten nästa helg.
      Låter inte bra med din fot. Men det är nog viktigt att vila den.
      Tveksam om jag orkar med hela Rederiet. Men klippte 5 avsnitt igår.
      Har en fd.. jobbarkompis som sett alla 318 avsnitten 5 gånger. Nej, nej jag jobbade
      inte på ett mentalsjukhus...:o)
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  8. Hmmmm... Jag är inne och smygtittar rätt som det är men skriver. Nej!!!!
    Sååå kul att få ett nytt bra objektiv.
    Det är inte enkelt att hålla kameran still om det inte är stabilisator i objektivet.
    Så kul för dig efter som du har så ont.
    Det gör massor.Fina bilder för att vara prov.
    Lilla Ida är söt som vanligt.
    Taskigt att vara snögubbe.Det blev verkligen ett kort liv för honom.
    Isbilderna idag är kalas.
    Kul nu rullar medaljerna in.De är så himla duktiga.
    Jag tyckte så synd om norskan igår när hon stod på pallen högst upp och att hennes bror precis hade gått bort.
    Det var starkt av henne att orka,och det gjorde hon med bravur.
    Kramizzzz på dig soffliggaren för det är väl så nu.
    Det är i alla fall så här

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hej Lotta och tack.
      Visst är det soffan. Men än håller jag mej vaken....
      OS har ju börja riktigt bra. Kul att det blivit ett par silvermedaljer. Längdskidåkningen
      är det som är roligast att titta på. Och så hockey när den kommer igång.
      Hoppas på skapligt väder i morgon eftermiddag så jag kan komma ut och testa
      nya objektivet ordentligt. Annars har jag hockeyträning på tisdag förmiddag inplanerad. Men
      det gäller ju att få ihop det med OS-programmet också....:o)
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera