SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 5 oktober 2013

- VAR DET ÅRETS SISTA SEGLING....?



- Jag hade bara stannat till lite snabbt för att trycka några bilder på Klubbholmen i skymningsljuset, när jag blir uppmärksam på att det kommer en ensam segelbåt glidande. Det är de absolut sista solstrålarna som lyser upp båten och holmen, en halv minut senare är allt mycket gråare. 
Jag misstänker att det var det här årets sista tur med segelbåten, för nu är det full fart vid upptagningskajen och på uppläggningsplan. Skönt att Tjocka Hulda redan ligger där med presenningen väl surrad.... 
Idag den 5 oktober är det INTERNATIONELLA DAGEN FÖR LÄRARE
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!! önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o) 
Antal besökare: 142.393
Virån, någon timma tidigare....
Även där var det en sista solstråle mellan träden som gav ett guldblänk på vattnet.

12 kommentarer:

  1. Så lugnt o fridfullt hos dig vackert ljus på båten ån är ju sagolikt vacker .Här är det storm men så är ju vanligt den här tiden på året ,var ute igår kväll och fotograferade 17 m i byarna ,nu är ungefär detsamma .Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette..
      I sådant väder ska man hålla sig inomhus.....
      Här har det regnat ganska kraftigt på morgonen, men nu
      är det uppehållsväder.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Allt har sin tid även seglingssäsongen! Vemodig bild med det där rätta ljuset.
    Här hos mig är det lite regn.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Rajson.
      Blev glad när båten dök upp. Det ger ändå lite liv till bilden.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Hei - vakkert med siste solstrålene ute på havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Maria.
      Man får försöka ta tillvara strålarna....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Jaa, Du Henning Du fick till och med lite vemod i bilden. Sista turen innan uppläggningen. Vi hade bara en enkel motorbåt, med en liten ruff på och vid en insjö.
    Varje gång vi lade upp den, klappade vi den lite och sa, VI SES I VÅR IGEN. Men sen flyttade vi den till Bråviken, men det blev aldrig riktigt detsamma.
    Men det är gammalt och för länge sen.
    Ha en bra avslutning på veckan och en lite kram från Hajan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Hajan.
      Visst är det väl lite vemodigt när det ljusa halvåret går mot sitt slut.
      Men om 2½ månad vänder det och om 6 månader är det dags att
      bottenmåla igen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Halloj där borta på ostan.
    Jag har allt varit inne och smygtittat i förmiddags men då fanns inte dessa två här utan då var det de med naturliga ramar.
    Ummmm bilderna är som godis de blir härligare ju mer man kollar på dem.
    Jag har varit på Ikea idag och kollat efter lite nytt till min lilla hörna.Nytt databord och lite bokhyllor.Jag håller på att fixa till det här. Det har varit så trångt. Sängen som stod här har åkt ut i garaget och skall vidare till tippen.Det gjorde underverk.
    Jag skulle vilja tapetsera om också.Ja vi får se.
    Nu skall jag snart kolla på körslaget.så du får ha det. Kramizzzar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Lotta och tack.
      Det där IKEA är alltid roligt att komma till, och ofta innebär det i förlängningen
      även någon resa till soptippen för en gammal trotjänare. Men oj vad kul med lite nytt.
      Har varit på hockey nu. Första förlusten på hemmaplan. Men det är bara att bita ihop....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Vilka underbara färger i din solnedgångsbild! Guldet står ut emot de mörka molnen på ett alldeles särkilt
    sätt. Segelbåten är pricken över i-et!!!
    Synd om hockeyförlusten, Henning! The Caps spelar ikväll, få se hur det går.
    Värmebölja här - ca 28C klockan 6 på kvällen. Det är för mycket, för min smak.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Ruth.
      Vi fick nöja oss med 15 grader igår. Men man får vara tacksam för det.
      Hoppas det gick bra för Capitals.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera