SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 27 juli 2013

- SOMMARMORGON PÅ "MITT" HAV.....

- Det är väl få saker som är så rogivande som att glida ut på havet en stilla och varm sommarmorgon.
Kobbar och öar ligger där de alltid har gjort, men man ser alltid något nytt varje gång.
En ensam seglare glider ut från gästhamnen inne i centrum. Några "måsfåglar" blir skrämda på flykten när jag kommer för nära. Och jag kan nästan känna kaffedoften genom den väl tillslutna termosen. Motorn som går på tomgång hörs det bara ett svagt surr ifrån.
- Sverige är fantastiskt, det är nästan man blir religiös !
Idag den 27 juli är det SJUSOVAREDAGEN och SJÖFARTSDAG I OSKARSHAMN.
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  133.541






16 kommentarer:

  1. Dina bilder är i världsklass som vanligt! Har inte kollat på ett tag så jag kollade neråt och fick se dina bilder på tärnorna i luften, magiskt fina...Ja du har helt rätt, man blir rent religiös av naturen ibland, det är sååå fint ute nu. Semestern går snart mot sitt slut, har bara en vecka kvar nu. Har inte bloggar , men har massor av kort som minnen av denna sommar, får väl snart köra igång igen...kramar i massor från Västkusten när den är som finast! Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Susanne.
      Det är underbart på och vid vattnet.
      Hoppas du kan njuta riktigt av sista semesterveckan.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Poesi av bästa märke ! Ha en fin sjusovardag och hälsa blondinen ! :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Lasse.
      Inget sjusovande idag. Skärgården väntade tidigt....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Dy är ju riktigt lyrisk idag men jag förstår dig vi har det likadant här . Var vaken klockan 5 och tog soluppgången på bild då var det lugnt och tyst fåglarna steg upp samtidigt som solen ,men nu har vi ett stort men på holmen en orm såg vi igår kväll inte kul när man har hund ,ha en fin dag ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      Kände mej lite som en poet när jag skrev de raderna...:o)
      Slå ihjäl ormen. Men säg det inte till någon. Men dom kanske
      inte är fridlysta hos er i Finland.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Herlige sommerbilder!!Hilsa Blondinen:))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Anita.
      Blondinen hälsar tillbaka....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Vackra bilder från kusten.
    Det är varmt som attan här , redan 25 grader men ingen sol.
    Fortsatt bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack till Höglandet.
      Fint och varmt här också på morgon/förmiddag.
      Men nu kom det lite regn på eftermiddagen.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Visst är Sverige fantastiskt! Störtsköna bilder som ger en längtan till kust och hav.
    Ha en fin helg!
    /SA

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket SA.
      Man får vara tacksam att vattnet bara är fem minuters
      cykling bort....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  7. Sjusovardagen, men så passande. Det var just det som det blev denna regniga förmiddag här på västsidan. <hoppas solen hittar tillbaka igen det är ordentligt varmt.
    Kan förstå hur du njuter där ute på de blå böljorna. Bilderna talar sitt sget språk. Själv nöjer jag mig att doppa stortån och gå bredvid. Det är så häftigt hur
    vyerna skiftar efter väder och vind. Inte en dag som är exakt som den andre.
    Nu blir det nog att åka hemmåt imorgon. Men det är skönt att veta att vi kommer åter om en dryg vecka för några dagar.
    Ha det gott och fortsätt och NJUT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Rajson.
      Såg på kvällstidningarnas hemsidor att det varit
      regnkaos på västkusten.
      Här har det bara kommit lite duggregn på eftermiddagen.
      Skönt att ni har kustvistelse att se fram emot.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  8. Härliga bilder som förmedlar kustlivet oxå för en landkrabba som jag.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Klas.
      - Ha det så bra på land och Välkommen tillbaka !

      Radera