SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

tisdag 9 juli 2013

- NÄR VATTNET BLIR SOM DIMMA....

- Det blev ett par timmar ute på havet igår morse också. Men sedan mulnade det och började blåsa kallt, så då åkte jag hem istället.
Bestämde mej för att testa mitt nyinköpta variabla gråfilter. Det gör att man kan "mörka ned" ett motiv mellan ett och nio exponeringssteg. På det viset får man en exponeringstid på 4-5 sekunder mitt på dagen, vilket gör att vattenvågorna blir oskarpa och nästan ser ut som dimma. Och filtret gör också att jag slipper "springa runt" på stenarna i strandkanten när det är mörkt ute. För det är tråkigt med gips på sommaren.....
Men det här måste jag träna på för att få in snitsen.
Idag den 9 juli är det INTERNATIONELLA DAGEN FÖR OSKADLIGGÖRANDE AV HANDELDVAPEN.
- Ha en trevlig tisdag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  131.468



7 kommentarer:

  1. WOW!!! Vilka läckra bilder! Den i mitten är såååå snygg. Att ett filter kan göra att det blir så här, häftigt.
    Ha en riktigt bra dag!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Maria.
      Kul att testa lite nytt ibland....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Riktigt läckert resultat! Men så trist med gips...Hopas du slipper det snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Susanne.
      Nu har jag ju inte gips, utan menade att det var stor risk
      att jag skulle få det, om jag hade gett mej ut dit i mörkret.
      Lite otydligt skrivit av mej.....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Helt magiska foton. Ungefär som kolsyreis som ryker lite. Det är nästan lite trolleri. Underbart. Nej akta dig för hala stenar, så du inte halkar ner i vattnet.Det kanske blir värre än gips. Sigrid tackar för uppvaktningen. Ha en go kväll. Kram Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Lisa och Tack.
      Man får akta sig i strandkanten, och trillar man i vattnet skulle man väl
      frysa ihjäl. 16 grader är ingen badtemperatur för en gammal man....:o)
      Nu har jag sjungit Allsång hela kvällen, så nu blir jag tvungen att
      leta reda på Blondinen som gömt sig. Hon gillar inte min sångröst. Det kanske inte
      grannarna heller gör.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Ska jag lägga på minnet. Har ett par gråfilter som jag aldrig använder, det här verkar mer genomtänkt och dina snygga bildexempel bidrar till minnesbilden.
    / Deerhunter

    SvaraRadera