SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 1 september 2012

- SKIT I FÖRGRUNDEN OCH SKIT I BAKGRUNDEN.....

- Ja man ska alltså inte skita i förgrunden och bakgrunden. Men det ska finnas något riktigt oskarpt både nära och långt bort. Sen ska alltså själva motivet vara skarpt.
Kikade på en ny video hos Moderskeppet Guld igår, med den skickliga macrofotografen Anna Ulmestrand. Hon är grymt duktig.
Nu undrar jag bara varför inte mina bilder blir lika bra. Kanske har att göra med träning..... 
Det är så jäkla svårt att lägga skärpan på rätt millimeter, när man ska använda full bländaröppning. Men jag får väl börja träna på allvar.
Idag den 1 september är det FLUORTANTENS DAG och jag reser norrut, men är hemma hos Blondin-Ida framåt kvällen.
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  97.774



18 kommentarer:

  1. Jaså, du driver litt om morgenen du også (jeg skal rekke et fly - og er derfor oppe)!
    Bildene dine er veldig vakre - rene magi. Skarpt eller uskarpt i forgrunn eller bakgrunn - spiller ingen rolle når du presenterer magi. Ha en god lørdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Maria.
      Hoppas flyget kom i tid.
      Det är på morgonen man får lite gjort....
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Håller med Maria :)
    Dina bilder är magiska! Om man tänker för mycket på regler och vad andra gör, då blir alla bilder likadana ;) eller hur?
    Men jag kan hålla med dig, det är himla svårt att få skärpan på små detaljer, vi får träna :)))))
    Varma hälsningar från soligt och fortfarande somrigt väst
    Halina

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Halina.
      Självklart är det rätt att köra sitt eget race.
      - Men visst vore det kul att vara en kamerornas Labero....:o)
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Mycket vackra bilder!
    Lagom mycket skit både bakom och framför!
    Vackra kombinationer av färger!
    /Lola

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Lola.
      Men mest skit var det nog bakom kameran....:o)
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Hej!
    Mycket vackra bilder med en härlig färgton. Ja, det är samma för mig när man tittar på alla olika "storfräsare" som finns inom fotograferingen. Inte nog med att de hittar alla djuren det blir ju otroligt vackra bilder på dem. Men jag tror att vi är nöjda och njuter på vårat vis även fast man såklart alltid sneglar lite uppåt.. I min värld så är detta fantastiska macrofoton!
    Ha en underbar dag!!
    /Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Kungsfiskaren.
      Ja det finns egentligen ingen rättvisa i fotovärlden....:o)
      - Välkommen tillbaka !

      Radera


  5. WWWWWOOOOOOOOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

    Du behöver inte träna ett dugg. Bilderna är ju kanon.Vilket skönt ljus.

    Bara det blir dåligt väder skall jag också lära mig att kolla på videon fast jag är så trög att jag fattar säkert in hur hon gör i alla fall.
    Ha det toppen. Här är det superväder så det blir trädgården idag också.
    Fota får jag göra emellan varven här hemma.
    Kennet skall till tippen med en massa nu så jag skall börja med att färja håret.
    Kramizzzar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Lotta.
      - Det är nog inget problem att fatta för dig. Jag tycker
      du redan är där.
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Vadå träna???? Behövs inte, dina bilder är fantastiska. Skall skaffa macro med men först är det ett stativ som står på listan.
    Top job o hat off!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack till Höglandet.
      Stativ är det jag varit tvungen att använda. Är alldeles för darrig för frihand
      vid macro. Men när jag var klar med dom här bilderna, så trillade stativets kulled sönder.
      Som tur var, var det bara kameraplattan som hade gett upp. En ny är på väg från Bankeryd....
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  7. Du har nog tränat tillräckligt bilderna är ju hur njutbara som helst .Här är det inte läge för närbilder just nu regn och åter regn .Ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      - Man kan aldrig träna för mycket.....
      - Välkommen tillbaka !

      Radera
  8. Beautiful photographs, beautiful colours, I like such views. I am greeting

    SvaraRadera
  9. Jag tror du har tjuvtränat på lediga stunder, dessa är riktigt bra. F.a gillar jag tvåan där man även som betraktare får tänka till ett tag. / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Klas.
      Någon gång har man väl haft macrot påskruvat, men det
      gör det onödigt svårt att köra med full bländaröppning....
      - Välkommen tillbaka !

      Radera