SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 27 augusti 2011

- VARFÖR HITTAR JAG BARA FLUGSVAMP......?

- Jag har väl aldrig hört så mycket prat om vilka mängder av kantareller och annan svamp det finns i år. Men varför hittar inte jag några sådana.....?
- Jag ser något gult nere i mossan och jublar, men väl framme så visar det sig att det bara är en Flugsvamp igen....
- Lite lustigt med det här överflödet. Men det är ingen som kommit på tanken att dela med sig.....:o)
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka (med lite svamp) !!!   önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)    Antal besökare:  75.198
Bilden är naturligtvis manipulerad...:o)



9 kommentarer:

  1. Hahaha!!!!
    Du är för rolig.
    Ja så kan det gå fast jag tycker du är väldigt spänstig för din ålder.Det är ju bra.
    Är det träningen som gör dig så pigg.

    Jag var ute och letade flugisar igår men tji fick jag.
    Så fortsätt du att studsa runt och var glad för allt är bättre än inget.
    Vi skall ta en tur imorgon om det inte regnar och kolla efter kantareller
    Skit samma vad det är för svamp Bilderna är ju kalas i alla fall.
    ha det gott i helgen.

    Nu skall vi åka till Torp snart och där möter Jimmy upp.Vi skall shoppa kläder till herrn.
    Han behöver byxor och tröjor i mängder.
    Kramizzzzar på dig Henning
    Puss på nosen på Blondin-Ida

    SvaraRadera
  2. Men Henning, de vackra röda svampar som du visar på bilderna är inga flugsvampar! I alla fall på den första, andra och sista bilden ser jag en delikatessvamp, en vinkremla som är jättegod dessutom :) Brukar plocka sådana i massor. I Haverdalsskogem finns dessutom Jättekremla... Då menar jag mycket stor röd svamp. Några stycken gör middag ;) Kantareller? Ja, det är rätt många i år, men hos mig inte mer än det brukar...
    Hälsningar från åskkusten, åh vad det blixtar!

    SvaraRadera
  3. Jag är den sämste svampplockaren här omkring,jag spenderar mycket tid i skogen men vågar inte plocka nån svamp.Kantareller hittar alla, men inte jag.Köper istället ett par kilo på Hötorget när jag är där!!!

    SvaraRadera
  4. Henning! Ja du är ju rolig!Det kanske inte är rätt kantarellmijö i din skog.Lycka är att att hitta dem,även kul att dela med sig.Min senaste skörd på 1kg,tog jag med hem till Pappa.(Han är 91år och har lite jobbigt med att gå)Det kändes bra,han blev så glad.Fortsätt du att leta,nöje bara det..
    Ja här trodde man det var Nyårsafton idag och ett fasligt dunder och brak./Marianne

    SvaraRadera
  5. S¨fina bilder på svamparna!
    Jag hittar heller aldrig några kantareller när jag är ute i skogen. En massa andra svampar finner jag, men inte vågar jag plocka dom för jag har ingen aning om vad det är för något :) Men de gör sig bra på bild i alla fall :)

    Här hos mig mullrar åskan borta i kanterna, fick dra ur modemet och stänga datorn en stund tidigare idag. Är hundvakt och håller tummarna för att mullrandet är borta när det är dags att gå ut nästa gång :) Är nämligen väldigt åskrädd...

    Ha en bra dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte det är flugsvampar du hittat utan flygsvampar. Imponerande krumsprång!

    SvaraRadera
  7. Kan trösta dej med att det e likadant här..har absolut ingen "näsa" för att hitta svamp..ja ätbar alltså..dom andra kan jag se massor av..ha det..Maria

    SvaraRadera
  8. Ett bra tips om man vill veta svampläget i Sverige och kanske lära sig några olika sorter är svampguiden.com . Jag använder den sidan jättemycket, och brukar lära mig ett par nya arter varje år. /Urban

    SvaraRadera
  9. Hei på deg farbror Henning,
    oj, så roligt bilde på dej:))
    Bildene ble veldig fine, og jeg følger ikke så mye med på, om det er mye av sopp eller bær i skogen, keg bare går og nyter:))
    Her stormer det og regner i dag, men temperaturen holder 20 grader, og det er ikke så verst.
    En riktig god uke til deg og liten Ida:)
    Klemmer herfra:)

    SvaraRadera