SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

onsdag 20 april 2016

- NU ÄR "TJOCKA HULDA" AVKLÄDD, TROTS REGN.....

- Nu har jag plockat bort presenningen från Tjocka Hulda, mellan regnskurar och strålande sol. Men det tar några veckor innan sjösättning. Jag ska göra tre nya träbänkar att sitta på. Det gamla har varit med i drygt 10 år, och börjar bli spruckna och slitna. Men det jävlas med några vagnsbultar som de gamla är fästa med, så det blir lite problem att få bort dom först. Men det ska väl lösa sig på något vis. Sen är snickarboden bokad i två veckor. Blir trevligt med lite sågspån lackdoft.....
Idag den 20 april är det POLKAGRISENS DAG.
- Ha en trevlig onsdag och Välkomna tillbaka !!!  önskar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  244.638

10 kommentarer:

  1. Vill du ha hjälp med vagnsbultarna så säg till,jag kan hjälpa dej med att lossa och fixa nya,har ett litet lager....

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Kanon Göran, det vore snällt.
      Ska köra upp till Byggmax och Biltema i V-vik
      nu på förmiddagen. Men jag slår en signal, får vi se
      om vi kan hitta en tid.
      - Vi hörs !

      Radera
  2. Va roligt att höra att du börjat klä av Tjocka Hulda, men ta inte av henne för mycket i det kyliga vädret,
    så att hon råkar ut för någon vårförkylning...
    Hoppas det ordnar sig med bultarna, läste att du blivit erbjuden hjälp redan,
    visst är det gott med goda vänner !!
    Vår Sally ligger ännu på magen å väntar på sol och värme,
    vi har så kalla nordanvindar just nu och grått å tråkigt, får passa på att rensa lite inomhus istället.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Halloj där uppe i norr.
      Jag ska vara försiktig med Hulda så hon inte blir
      sjuk. Men det är mycket jobb i år innan hon kommer i vattnet. Hade
      tänkt dela upp det på flera år. Men det är bättre att köra ett rejält
      race nu, så är det gjort.
      Är det någon som klarar av att lösa sådan problem som mina sönderrostade
      bultar, så är det Svensson. Han har jobbat som snickare och hantverkare i
      över 50 år. Så det löser sig säkert. Jag tycker ju det är kul att snickra lite,
      men det är ju på verklig hobbynivå, så lite proffshjälp är aldrig fel.
      - Hoppas ni får lite värme däruppe och Välkommen tillbaka hit !

      Radera
  3. Det måste ju vara underbart med din Sally. Men det var en jäkla hög stege du skall äntra- Lycka till med din farkost.
    Jag har nyss fått telefon bud att jag skall få ordning med lysrören och ev, målat i taket.
    Jag går aldrig ifrån något på spiseln nu. Vilken tur att jag hade brandvarnare. Men jag tycker det är jättetråkigt ändå,
    slarvigt av mig och det gillar jag inte- ha en bra dag, våren kommer i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Hajan.
      Stegen är inte så hög. Det behövs inte på lilla Tjocka Hulda.
      Här har det varit härligt väder idag. Men lite kyliga vindar från
      nordväst. Men betydligt bättre än igår. Och i morgon ska det bli ännu bättre.
      Skönt att du får lite hjälp efter olyckshändelsen. Men skönt att du tänkte rätt
      och kunde hindra en större brand.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Jag fryser då jag ser Hulda men vår båt har råkat ut för det samma den kom hem igår och får stå ute i kalla nordanvinden och regn-snön idag .Storvindar idag nordan fyyyyyyy så kallt det är .Var en sväng till havet igår kväll noterade att strandskatorna kommit jag frös och jag tror nog dom gjorde det samma ,det kändes som - 20 .Ha det fint med bultarna ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette.
      Vindarna har varit kyliga här också. Men solen har ändå vunnit
      kampen så det varit riktigt skönt. Och ännu bättre ska det bli i
      morgon. Men det varnar för frost till natten även här nere hos oss.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Förstår att du ser fram emot att komma ut till sjöss!

    Hoppas på att komma ut med kajaken snart jag med! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Det är väl det som kallas Drömmar i blått.....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera