SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

tisdag 20 oktober 2015

- EN LJUSSPRIDARE UTAN LEDLAMPA....

- Det finns nog ingen vanlig glödlampa heller. För jag har aldrig sett att fyren på Rödskär har gett något ljus ifrån sig, under de 20 år som jag varit båtburen.
Idag den 20 oktober är det INTERNATIONELLA FLYGLEDARDAGEN och VÄRLDSDAGEN FÖR STATISTIK.
- Ha en trevlig tisdag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida.....:o)
Antal besökare:  228.020

4 kommentarer:

  1. Undras verkligen varför den inte lyser upp, för det ska ju en fyr göra.
    Nu längtar vi ut på havet och slänga lite nät å njuta, men någon har dragit ur proppen i Levarån,
    så Sally ligger å vilar lite på torran land.
    Sist vi var ut så fick Rantafar ro ut för motorn skrapade i botten, nog dags att muddra i farleden igen,
    det har varit tal om det i båtföreningen.
    Vi har ju en liten båt, förstår att dom andra båtarna har svårt att komma ut på havet.
    Och sen gör bävern sitt för att fälla träd utmed ån också....

    Tjingelingen från Rantamor.
    Ikväll drar vi till Umeå, Rantafar och Långe mannen på hockey och jag lite Colin mys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Halloj i norr.
      Jag kikade precis vad det var för matcher ikväll. Och såg att
      Björklöven mötte Timrå. Då tänkte jag att ni var på väg till ungdomarna
      i Umeå. Har för mig att det brukar bli publikmatch för släkten då.
      Lågt vatten här också nu. Ungefär 30-40 cm under det normala.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Det har vi sagt många ggr tänk så synd att att många fyrar inte fungerar som fyrar längre. Tänk Fyrmästarna förr vilket, jobb och så bundna de var vid sin post. Och många olycor De var med om, och tänk så många olyckor som stoppades tack vare dem. Det kunde SVT visa igen den serien som gick om fyrar och de människor som jobbade så.
    Snart behövs det väl iinga människor alls, det verkar så om många yrken- Min bloggrunda blev lite sen. men ha en bra dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Hajan.
      Den här fyren står som "lysande" i mina sjökort. Men de är
      några år gamla. Men när jag går in och kollar nya sjökort
      på Eniro, så är lyset bortplockat. Fungerar väl då bara som ett
      Kummel.
      Har suttit och tittat på Oskarshamns bortamatch mot Sundsvall, ledning
      när det var 1,5 minut kvar. Men de kvitterade och sedan avgjorde Sundsvall
      i förlängningen. Men blev i alla fall en poäng för oss.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera