SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

lördag 27 april 2013

- EN Ö, ETT ÅR.....del 1

 - Det här får bli mitt lilla "fotoprojekt" under de närmaste 12 månaderna. Har funderat en hel del på vad jag skulle kunna fotografera under en längre tid. Det skulle ju helst ha någonting med skärgård att göra.
Så valet föll till slut på ön Stora Berggrundet, strax öster om Oskarshamn. Ut till ön finns en liten cykelbro, vilket gör att jag tar mej dit året om. Dessutom är det nära också. 3 minuter med bil och 5 minuter med cykel. Kan knappast bli bättre.
Tanken är att fotografera här under dygnets alla timmar och vid alla årstider. Någon gång då och då. Smygstartade den 4 april, därav all is och snö. Förhoppningsvis blir det varmare bilder framöver.
- Ha en trevlig lördag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida...:o)
Antal besökare:  122.870
Alla bilder här är tagna den 4 april 2013






22 kommentarer:

  1. Vackert säger jag som gillar is ,det finns ju inget som är så varierande som isen .Kul idé med bilder från samma ställe .här skulle det ha varit fina bilder för den morgonpigge idag sol ,dimma och tranorna som finns här ,men jag valde sängen istället måste ju vila också ,ha en fin dag ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Nette.
      Hoppas du får en bra dag också där uppe
      i grannlandet.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Ett intressant projekt,som jag uppskattar alldeles extra då jag och en kompis byggde cykelbron 1975.Den lilla ön blir perfekt som objekt,sen kan du fika vid den nya grillplatsen vid strandkanten!Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tjenare Svensson.
      Visst kommer jag ihåg att du var med och gav oss
      möjligheten att ta oss ut torrskodda till öarna vid Ernemar.
      Har en liten bildidé även för bron. Så det var bra att jag
      fick reda på byggåret.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
    2. Min snickarkompis var Inge Svensson,grävmaskinisten var Lennart Johansson från Västervik,båda borta tyvärr, och arbetsledare var Ingvar Olsson från dåvarande ABV som senare blev NCC.Vi monterade även alla bryggor,och gjöt kajerna,och byggde båthusen och mastskjulet!

      Radera
    3. - Tack för det Göran.
      Bra att få lite bakgrund från när hamnenblev till.
      Förstas minnet jag har från Ernemar var en provtur
      med en Vinga Marin-båt. Det måste varit sent på hösten 1977,
      eller vårvinter -78.
      Vinga hade sin fabrik där nu Arbetsförmedlingen håller till, om
      jag inte minns helt fel.

      Radera
  3. Först måste jag ju gratta dig till din nya kamera,
    för inte gjorde jag väl det igår ???

    Klart att du ska ha en bra kamera du som fotograferar så mycket,
    det är väl inte mångagånger du går hemifrån utan kamera skulle jag tro.

    Va fiffigt att fota på en ö årstider och olika tider på dygnet.
    Du får göra som hon Fjällripan sova under bar himmel.
    Hon är en otrolig vildmarkskvinna, måste nog träffa henne någon dag vi bor ju inte så långt ifrån varann.

    Idag har vi regn men det gör inte så mycket annat än att kanske snön försvinner.

    Tjingelingen från Norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tjingelingen till norr och tack.
      Det stämmer väl ganska bra. Det är inte så ofta man
      är "obeväpnad"....
      Jag imponeras också över Fjällripans nattliga äventyr i kylan. Men
      där ligger jag verkligen i lä.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Härligt! Vilken kul idé. Maria gör något liknande. Dagens bild.
    Tänk så mycket is och snö det var i början av månaden. Nu är det barmark i alla fall. Vi har kanonväder idag och så skall man på konfirmation. Kennets brorsbarn.
    Lycka till med foten det . Kramizzar i massor. Mysig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Halloj i Dingle och tack.
      Det gick fort med snösmältningen, när det väl satte igång.
      Här var det sol på morgonen, men nu har det regnat kraftigt
      i snart en timma.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Hej!
    Vackra bilder och vilket trevligt fotoprojekt skall bli så kul att följa. Den är nog bra att det ligger nära för då kan du ju nästan alltid titta förbi och följa variationen i naturen.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Ingemar.
      Ska bli kul att köra det här. Dessutom bra att ha när man
      inte riktigt vet vart man ska ta vägen med kameran....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Hejsan Hasse !

    Härliga bilder fick t.o.med se Blå Jungfrun långt där borta.

    Du håller på än. Det är bra.Så jag få se nya foton från barndoms
    sommar-skärgården.

    Hej från Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan.
      Glad om du känner igen dig från barndomens somrar.
      Men även vid den tiden var jag en gammal man.
      Så du har nog blandat ihop mig med någon annan....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  7. Ja men du bor ju så fint med alla vackra omgivningar. Och bästa är? Jo du kommer att visa så mycket vackert som vi aldrig skulle se annars. Det är ju härligt att kunna cykla och komma nära allting. Samma här i Örebro med alla cykelbanor. Det är toppen. Det blev så härligt väder idag ,med sol o värme. Morgonen var kylig, men så vände det. Har varit på landet o gojsat. Men det är inte så mycket som har kommit upp ännu. På grund av kylan. Tack för alla vackra bilder. Ha en go kväll. Kram Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Lisa.
      Att ha havet på cykelavstånd skulle man önska att
      alla hade.
      Lite regn och värme är allt som behövs, sedan sätter det
      igång att växa igen.....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  8. Hej och kul att se dej här igen! :) Jättefina bilder och vilket roligt projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Susanne.
      Jag hoppas det blir lite variation på bilderna.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  9. Det var ju en kul idé. Det skall bli spännande och följa

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket till Höglandet.
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  10. Härligt att du är tillbaka på banan igen !! Ska bli ett nöje att följa ditt fotoprojekt från en av Ernemars öar.
    Eftersom man nu inte längre bor i O-hamn är det perfekt att kunna få en dos O-hamns Skärgård nästan varje dag av dina vackra bilder.
    Mälaren till trots runt knuten men Världens bästa skärgård slår allt !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Jocke.
      Ska försöka fylla på med skärgårdsbilder, nu när vädret
      är lite mera "snällt"....
      - Ha det bra och Välkommen tillbaka !

      Radera