SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

torsdag 2 juni 2011

- DET "MÅS" BRA PÅ LJUSBERGET......

....3,5 mil norr om MönsterÅS.....
Kommunen som lockar med sin slogan: "- Det mås i Mönsterås..."
Grannkommunen i norr har varit ännu mera kreativa.....:o) "- Kommunen med Energi...". Där kan man verkligen snacka om ännu ett "genidrag" i den kommunala styrhytten.
- Jag tyckte att jag kommit på en snitsig rubrik. Men så tittade jag lite extra på Fiskmåsarna, och insåg att det istället var Gråtrutar som var i full färd med att "måla" den lilla ön Ljusberget väldigt ljus.....
Men det är smällar man får ta som outbildad ornitolog. Är det någon som skrattar åt min okunskap, så får jag väl säga:
- Håll truten !!!
- Glöm inte bort att det är Folknykterhetens dag idag....:o)
- Vi hörs !!!






9 kommentarer:

  1. Skål, sill och snaps hör en sjöbuse till även an dag som denna!

    SvaraRadera
  2. Måsar eller trutar, vad gör det när man får så fina bilder :)))
    Ha en fin dag
    Halina

    SvaraRadera
  3. Goddag farbror Henning !
    Pangbilder du bjuder på. Den där första bilden - helt underbar!!

    SvaraRadera
  4. Det beror väl på hur det mås om man håller truten o använder fågelögonskådarmat eller ornitologögon ,ha ,ha nu blev det många röda streck under mina ord.Som vanligt underbara bilder ,på eftermiddagen packar jag mig i båten o drar iväg ,kommer att göra en kort visit hemma på onsdag ,för att få en till spruta i mitt knä ,ja se gamla tanter.Brukat säga att jag har dagar när jag känner mig som sjuttio o andar som sjutton ,så jag hoppas att det är en sjuttonåring som kommer hem nästa söndag,Ha nu så många bra knäppdagar,Nette

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder från "måsberget"han en del måsar här på tomten,vackra fåglar tycker vi!

    SvaraRadera
  6. - Tack ska ni ha !
    - Jag tar till mej det du säger Eriksson.....:o)

    SvaraRadera
  7. Det är nästan så man känner igen sig.
    Det finns ett jättebra ställe på Smögen där det vimlar av måsar och trutar.
    Jag kallar alla för måsar för det är lättas så.
    Bilderna är så härliga Jag gillar fyran bäst
    Kung på sin egen klippa.
    Du är suverän...
    Jag är så gott som klar i trädgården nu och då har jag en kropp som jag skulle vilja sälja till högstbjudande.
    Kramizzzz Hoppas att du fick ordning på råttorna hahaha!!!!

    SvaraRadera
  8. Riktigt fina skärgårdsbilder, mycket fint fotograferat.

    SvaraRadera
  9. - Tack Lotta och Allan och Rescue Burre !
    Dammråttorna blev fångade men nya växer hela tiden till sig...:o)

    SvaraRadera