SKÄRGÅRDSBILDER FRÅN OSKARSHAMN

- EN FOTOBLOGG MED SKÄRGÅRDSBILDER...
-
Välkomna till min och Blondin-Ida´s Blogg.
Här kommer jag framförallt att visa bilder från Oskarshamns fina skärgård. Men det blir också en hel del bilder på kattflickan Blondin-Ida, som är min "sambo" sedan sommaren 2011.
Naturen kommer dock att stå främst när det gäller val av bilder, och miljöer som jag föredrar att besöka med mina kameror.
Vinterhalvåret fotograferar jag från strandkanten. Men framåt våren åker min lilla båt "Tjocka Hulda af Ernemar" i havsvattnet. Så då kommer jag lite närmare skärgårdsmiljöerna.
Målsättningen är att uppdatera bloggen med nya bilder några dagar i veckan. Så välkomna att hänga på.
Hälsar "Farbror Henning" och Blondin-Ida....:o)

torsdag 24 april 2014

- JÄVLAR VAD DET BLÅSTE.....

- En frisk kuling från norr igår. Då är det skönt att slippa sitta i en båt.
När jag skulle ta bilderna fick jag ställa mej på knä för att inte blåsa omkull.....
Idag den 24 april är det LEDARHUNDENS DAG, INTERNATIONELLA DAGEN FÖR MODER JORD och FÖRSÖKSDJURENS DAG.
- Ha en trevlig torsdag och Välkomna tillbaka !!!  önskar Farbror Henning och Blondin-Ida....:o)
Antal besökare:  171.012

Svanen var förståndig och sökte skydd för vinden närmare
land. Lite längre ut flyter ett träbord som har rymt
från någon trädgård längre norrut....



12 kommentarer:

  1. Burr burr ja det där såg inte roligt ut alls, känner kylan ända hit,
    även om jag just nu sitter med en varm kopp thè efter frukosten.
    Frukost är nog för mig dagens godaste....
    och den följs alltid av ett förnöjsamt lugn över ännu en ny dag.
    Idag måste vi nog veckohandla mera än en vecka senast och gallret härskar i kylen.
    Äggen är också slut så det blev ingen omelett till frukost,
    så vi ska också besöka äggfarmen där vi handlar våra ägg och kastar ned pengar i ett avloppsrör
    som leder in till ägghandlarens kök.
    Så har vi gjort ända sen vi flyttade hit och nu har han börjat ha potatis också och det finns en lapp där det står,
    en halv hink 10 kr hela hinken 20....
    och han har skitgoa pärer.

    Såg att Pettas skrev att vi kastat en delikatess fisk tillbaka, sandskäddan,
    äh jag tyckte den var så platt och misslyckad att jag efter fotografering släppte tillbaka den till
    sin rätta omgivning där han säkert berättade om vilket äventyr han varit med om.
    Så nu är Rantamor känd under vattnet i havet, och kanske berättar den om hur god jag är.....hahahahaha

    Nej nu är thèkoppen tom nu ska jag bara ha en kaffeskvätt på så börjar dagen....

    Hoppas att du får en mindre blåsig dag idag, här skiner solen...som lille John 2,5 säger
    "det är blå i luften idag"...

    Tjingeling till dig, Blondin-Ida och TjockaHulda som säkert längtar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Rantamor.
      - Du är en sann djurvän. Släpper tillbaka fisken
      i havet. Men jag hade nog gjort samma sak om jag fått
      se en sån komma upp ur vattnet.
      Inte lika blåsigt idag. Men iskallt vid hamnen på morgonen. Låste
      in mej i snickarboden och började så smått med förberedelserna
      för Tjocka Huldas sjösättning....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  2. Att inte Rantamor börjar att skriva böcker, så underbart hon skriver. Det är ju inte om henne, utom om dina fina bilder. . Jag känner nästan hur det blåste hos Dig igår.
    Dina bilder är talande nog, min mans morfar som var en väldigt känd seglare här förr, han sade alltid att det blåste gäss på sjön.
    Detta är ju värre än gäss, vad kallas det då.?? I dag blåser det här kan jag berätta , men väldigt soligt och vackert, må jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsn Hajan.
      Håller med dig om Rantamors skriverier...
      Även i södra delen av Östergötland sa vi att det
      gick "gäss på sjön". Så det är kanske ett lokalt
      uttryck.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  3. Men vilken effekt vinden har på dina bilder och solen därtill ,toppenbilder ,men vems är stolen ? Ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack så mycket Nette.
      Solen skiner idag också och vinden är inte lika hård. Men
      ändå riktigt kallt vid havet på morgonen.
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  4. Underbar dag för en liten sjötur, tycker jag. På Finlandsfärjan, vid dukat bord - midskepps - med förfriskningar, vill säga. Annars är jag glad att avstå... Undrar oxå lite över träbordet, här snackar vi "strandfynd".
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Hejsan Klas.
      Det bordet får nog lite drivveds-nostalgi över
      sig om ett tag....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  5. Så härligt bilder och hoppas det inte satt någon på stolen då den flög i sjön :) Vi säger också "gäss på sjön" eller nu blev jag osäker om det uttrycket kommer från min far som kom från Östergötland/ Värmland , måste forska i det känner jag nu :) Jag blandar ju Hälsingemål och Värmländskan i en salig blandning "ibland" så jag vet inte själv vad som hör till vad då jag inte tänker på det :))) Ha det så bra och hoppas det blir lite lugnare väder framöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Anita.
      Jag såg inte till någon som suttit på bordet när det
      flög i sjön. Och inga mystiska försvinnanden är inrapporterade.
      Du får forska över gässen. Hoppas jag får en rapport....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera
  6. Skulle inte heller gärna sitta i en båt i det där vädret :)) Härligt stormiga bilder från havet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Tack Susanne.
      Nej det är nog inte många som längtar ut på
      havet en sådan dag....
      - Ha det så bra och Välkommen tillbaka !

      Radera